10 tips kebahagiaan anak Professor Muhaya

Ada sepuluh (10) tips kebahagiaan anak ( Profressor Muhaya)

ada sepuluh ye;
aku cuma nak highlight 3 points sahaja malam ni
nak yang lain boleh tanya en google nanti..


5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .



terus terang aku adalah antara anak anak yang terpilih untuk tidak dapat merasa ketiga tiga tips di atas
how do I feel about it?
how do I live with it?
still menjadi tanda tanya sampai la hari ni
aku pun tak tahu nak jawab
kau kena rasa sendiri baru tahu
 
semakin aq bertambah umur
aku sedar yang parents kita bukan lah malaikat
parents kita manusia
hamba Allah yang tak lari daipada membuat kesilapan
dan kalau kita buka mata dan take things in a positive way
kita sebagai anak tak nak repeat the same mistakes
tak kan buat benda sama kat anak kita pada masa akan datang

tapi
selama aku membesar dengan keadaan yang kurang kasih sayang ni
reflects normal seorang manusia bila dikekang kehendaknya
aku rasa nak memberontak tiap tiap masa
aku rasa lagu dan buku ubat mujarab untuk sakit hati ni
friends? they don't know how I feel sebab diorg ada mak yang macam dalam iklan kat tv tu

kawan kawan yang ada pun berapa kerat je yang ada parents macam ni?
yang malu nak tunjuk kasih sayang
yang malu nak puji anak sendiri bila achieve something beyond expectations
yang marah dulu ask questions later
 yang suka banding banding kemampuan anak sendiri dengan anak orang lain

I had gone through it all
rasa macam kena mental abuse hari hari
people keep saying that
"mak kau kan...baik buruk mak kau jugak...sabar la sikit"
or
"syurga dibawah tapak kaki ibu"
and the list goes on...

aku tahu semua tu
tapi macamana kau nak tahan
bila kau down gila and mak kau cakap
"tu lah; kan mak dah cakap jangan....... *sambung ayat sendiri)
bukan ke lebih baik bila dia cakap
"tak pelah xde rezeki, next time cuba lagi"

kenapa nak demotivate anak anak?
benda dah jadi tak boleh terima ke?
anak anak tak ada perasaan ke?
bukan apa yang mak kita cakap tu doa?
tak boleh nak doa yang baik baik?

masa stress macam ni
I wish I am already out of this place
aku nak pergi jauh biar tak ada benda yang boleh timbul jadi punca tak puas hati dua dua pihak
parents tak perlu ego sangat
tak perlu tunjuk hebat "aku je yang betul, kau anak kau kena ikut cakap aku jugak!"
apa kes?
aku rasa ilmu parenting ni bukan semua parents ada
bukan semua boleh jadi ibubapa yang baik
bukan semua berjaya jadi ibubapa yang baik 

money is not everything
bukan bila kau dah banyak duit family kau boleh happy
kau tak boleh beli happiness
sebab tu aq jarang post gambar satu family
sebab aq tak dibesarkan dengan peluk cium
atau sesi bermaaf maafan dipagi raya
atau dapat holiday ramai ramai hujung tahun
aku tak rasa semua tu



shout out to people yang ada parents macam ni
salam takziah
bersabarlah 
because you are not alone
I feel you
kalau yang muda lagi
pergilah cari family angkat 
boleh jugak menumpang kasih
plus mengeratkan silaturrahim *katanya

kepada yang dah cukup matang
I really do hope that you guys get married soon
and live happily ever after with your partner

and remember do not repeat the same mistakes that they did to YOU!

Comments

  1. geng rumah sewa ada dengan akak. jangan sedih sedih tauu :)

    ReplyDelete

Post a Comment