bimbang


Alhamdulillah 
dah capai target jangka pendek

sekarang pegang dua post di dua establishments berbeza
satu pastry instructor di PJCC on sundays only
and baker kat cafe di dagang avenue

so far kerja boleh cope
kat cafe best sgt sbb owber baik and pemurah
x kedekut and sangat peramah
happy dapat kerja dengan staff and owner gila gila macam kak yong :)

****************

this month has been a blessing
I've got 2 jobs
my convocation date dah tahu
I've got best student award for hm225
aq bersyukur sangat

tapi but semalam yesterday
aq dapat tahu satu benda
yang buat aq berfikir
benda yang aq tak boleh control
mcm profession aq, family background, health conditions
these things are out of my reach at this point of life
aq tak ada kuasa nak kata " base on my degree I don't want to be a cook
I wanna be a secondary teacher instead"

"aq tak nak jadi anak mak ayah aq; aq nak mak bapak aq cik ta dgn zain"

or

"okay, aq tak nak ada penyakit ni, aq nak hidup normal macam dulu dulu"

here's a thing that you need to know
I, or whoever is currently fighting with a rare incurable disease like mine
Is able to undo this
I didn't ask for it
nor my parents or family members
It just happen
and the next 12 years it's still there
you just deal with the pain

aq tak tahu macamana orang lain yang sakit handle diri diorg
as for me
it's hard enough to wake up every morning
thinking things are going to get better *but it never does
lie to myself everyday to get my butt to class so that I don't purposely use my health condition as a ticket to NOT COME TO CLASS
although at some point, I am fucking tired, my mucles ache for no reason, I have migraine, It's almost impossible to breath, etc etc etc

and for the record I need to work 3 times harder to get where everybody is in class
I need to cover up chapters that I missed during classes that I attended because I can't focus in class due to the cold temperature that gives me migraine and keep me breathless

yet the perfectly normal illness free students failed to grab the opportunity to come to class nor do well in their studies
itu bodoh abadi namanya

I fake a smile every morning;
I pretend that the pain that never goes away for the past 12 years don't bother me at all
I laugh as hard as I can so that I forget about it

but things never change do they?
a mom of son
who had found himself unlucky in love with me
said that a secondary teacher would be far more competent with him 
the mom already know about me
and find it hard to accept that I cook for a living
he's a manager of a dept in a local bank
and who am I to be compared with her son

*mak cik...kerja apa pun tak kisah makcik janji sumber rezeki itu halal
dan saya gembira dengan apa yang saya buat
regardless of my profession you as the elderly need to  understand that not everyone wants to become a manager in some bank, or a doctor or an engineer,
saya ikut hati saya and if that's wrong than you're crazy

secondly, and most important part of all is I have the incurable rare bone disease that scares the shit out of the mom
*I am sorry makcik, I am not perfect, since I'm in my mak's womb, as a telur and sperma
saya selalu mintak untuk dapat sakit rare macam ni
and nak up lagi saya mintak untuk sakit yang tak ada ubat
best kan makcik jadi saya?

***********************

nak kawin; kau perlu kawin dengan family dia skali
dia kata takpa dia boleh terima kekurangan kita
tapi kita yang tanggung benda ni for the past 12 years pun
tak sanggup bagitahu parents kita 
keadaan sebenar nya
yang kita rasa badan/ body kita tak function as swiftly as before
it's deteriorating
kesihatan makin merudum
hari hari duk berlakon ni
buat buat okay kalau sakit cepat cepat sorok dalam bilik
nangis sebab tak tahan sakit punya pasal
tak makan sbb jaw dah terlock
tak boleh tidur sebab sakit yang teramat sangat
berat badan menurun mendadak
badan kurus kering
terlalu penat Allah saje yang tahu

nak kawin kena rajin;
dah dapat anak perlu kerja keras didik dia
jaga makan pakai dia
bagi kasih sayang dengar apa dia nak cakap
aq tak mampu nak handle diri sendiri
mcmana nak jaga orang lain?
so far mmg tak mampu

selama 12 tahun ni
keadaan yang paling sakit aq kena tanggung
bila aq menangis depan parents aq
atau aq call dari campus
jam 3 pagi
cakap aq tak boleh tidur sebab sakit sgt kepala
parents mana tak risau
tahu tahu esok dah sampai campus tengok anak dia

kau kalau kat tempat aq
sanggup nak buat mcm tu?
nak risaukan diorg?
nak tengok muka diorg sedih?

aq tak sanggup
untuk elak benda ni 
aq berlakon hari hari
yang semua nya okay
aq tampal senyum
aq ketawa sekuat hati
aq buat buat okay
supaya tak ada orang risau

bayang kan kau perlu berlakon dengan partner yang kau bakal kongsi bantal katil rumah kereta nanti?

sampai bila kau boleh tahan?

okay la makcik
if saya ni tak layak
tak sihat
tak mengikut spesifikasi kerja yang makcik nak
saya terima
sebab saya tak mampu nak ubah benda yang dah jadi
semua tu kerja Allah
tapi makcik
satu saya suka nak ingatkan
saya harap makcik dapat rasa 
apa yang saya rasa sekarang

feeling powerless
and rejection from others
yang tak pernah jumpa
yang tak pernah kenal

saya boleh jadi orang paling tak bersyukur kalau saya nak
saya boleh jadi orang paling murung
paling benci tuhan
tapi saya PILIH untuk jadi saya yang sekarang
saya yang sedar betapa penting nya
untuk faham situasi orang lain
bukan untuk kepentingan sendiri
yang selalu sedia untuk tolong org lain
yang masih mampu untuk senyum
untuk ketawa
walaupun terpaksa 

dia anak makcik
apa apa hal mak cik still no 1 pada dia
saya dah ingatkan dia part tu
mak cik jagalah dia and bakal menantu makcik elok2

saya simpan values yang saya ada
despite my limitations
saya cuba untuk senyum 10 tahun lagi
deal mak cik?
terima kasih
assalamualaikum

Comments